عکاسی تبلیغاتی با موبایل ممکن است

عکاسی تبلیغاتی با موبایل: نکات و تکنیک‌های تصاویر خلاقانه

 عکاسی تبلیغاتی با موبایل یکی از روش‌های اقتصادی و کاربردی برای تبلیغات به‌شمار می‌رود؛ اما چرا اقتصادی؟ چون بدون تجهیزات پیشرفته و گران‌قیمت و فقط با موبایل می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای و جذاب بگیرید. البته ناگفته نماند که اصول و نکات مهمی نیز دارد که در این مقاله بررسی می‌شود؛ مثل انتخاب موبایل مناسب، نورپردازی و تجهیزات جانبی. همچنین، اهمیت خلاقیت و استفاده از ابزارهای کمکی که به شما کمک می‌کند تصاویری خلق کنید که در ذهن مخاطب باقی بماند نباید فراموش کنید. این مقاله راهنمای کاملی است برای آن دسته از علاقه‌مندانی که تصمیم دارند عکاسی تبلیغاتی با موبایل را یاد بگیرید.

عکاسی تبلیغاتی با موبایل چرا مهم است؟

چرا امروزه عکاسی با موبایل در تبلیغات، محبوبیت پیدا کرده است؟ همان طور که در مقاله عکاسی صنعتی با موبایل گفتیم، کاربرد موبایل در مقایسه با گذشته گسترده‌تر شده و فقط محدود به وسیله‌ای برای ارتباط نمی‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کیفیت دوربین موبایل، عکاسی حرفه‌ای با موبایل هم امکان‌پذیر شده است. به‌علاوه در مقایسه، هزینه‌های تبلیغاتی این نوع عکاسی، کم‌‌تر شده است. برای اینکه بتوانید بدون تجهیزات حرفه‌ای و گران‌قیمت عکاسی کنید، باید نحوه عکاسی تبلیغاتی با موبایل را بلد باشید. برای دیده شدن و معرفی کسب‌وکارتان در عصر دیجیتال و دنیای رقابتی امروز در شبکه‌های اجتماعی، یادگیری عکاسی با موبایل یک ضرورت به‌حساب می‌آید.

در این مقاله قصد داریم نحوه عکاسی را آموزش دهیم؛ اما هدف فقط خلق تصاویر زیبا نیست، بلکه باید توانایی انتقال پیام برند را هم داشته باشید. به زبان ساده یعنی طوری عکاسی کنید که هم جذاب و گیرا باشد و هم پیام برند را به مخاطب منتقل کند تا با جذب مشتری، فروش کسب‌وکار افزایش پیدا کند. در این مقاله با فوت‎وفن عکاسی با موبایل آشنا می‌شوید تا بتوانید از تمام قابلیت‌های دوربین موبایل استفاده کنید. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی، ترکیب‌بندی در عکاسی محصول و ویرایش عکس با موبایل از جمله تکنیک‌های است که تاثیر زیادی بر کیفیت تصاویر دارد. در مسیر حرفه‌ای شدن، یادگیری این نکات و اصول عکاسی تبلیغاتی لازم و ضروری است.

ملزومات اولیه عکاسی تبلیغاتی با موبایل

انتخاب موبایل مناسب: برخلاف تصور اکثریت برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل، احتیاجی به گوشی‌های گران‌قیمت نیست؛ بلکه کیفیت دوربین موبایل حرف اول را می‌زند. موبایل مناسب عکاسی باید دارای قابلیت‌هایی مانند فوکوس خودکار، لرزش‌گیر اپتیکال و تنظیمات دستی (Mode Pro) باشد. برندهای مختلفی از جمله سامسونگ و اپل، شیايومی، ناتینگ فون و… موبایل‌هایی با دوربین‌های پیشرفته تولید کرده‌اند که برای عکاسی انتخاب خوبی هستند. بسیاری از مدل‌های میان‌رده هم می‌توانند جوابگو باشند. پس اولین قدم برای شروع عکاسی تبلیغاتی با موبایل، انتخاب گوشی مناسب با کیفیت دوربین بالا است.

آشنایی با تنظیمات دوربین موبایل: پس از انتخاب موبایل، نوبت‌ به تنظیمات دوربین می‌رسد. معمولا همه به تنظیمات خودکار دوربین بسنده می‌کنند، اما عکاس‌های حرفه‌ای از تمام قابلیت‌های دوربین نهایت استفاده را می‌برند. در حالت دستی یا Mode Pro امکان تنظیم سرعت شاتر(Shutter)، ایزو (ISO) و اصطلاحا وایت بالانس (White Balance) در نور کم یا زیاد وجود دارد تا کیفیت عکس حفظ شود. این تنظیمات می‌توانند به شما کمک کنند تا نوردهی مناسب را برای عکاسی محصول با موبایل به دست آورید و جزئیات بیشتری را در عکس‌های خود ثبت کنید. به طور مثال، در شرایطی که نور محیط کم است، می‌توانید با کاهش سرعت شاتر و افزایش ایزو، تصویر بهتری را ثبت کنید.

تکنیک‌های عکاسی با موبایل

تا اینجا  با اصول اولیه عکاسی تبلیغاتی آشنا شدیم؛ در این بخش قصد داریم به تکنیک‌های عکاسی تبلیغاتی بپردازیم تا مهارت کافی برای عکاسی تبلیغاتی با موبایل را کسب کنید.

نورپردازی: یکی از عوامل مهمی که تاثیر بسزایی در کیفیت عکس‌ دارد، نورپردازی است؛ چرا که باعث تفاوت‌ چشمگیری در کیفیت تصاویر می‌شود. برای نورپردازی همیشه نیازی به تجهیزات گران‌قیمت نیست، نور طبیعی یکی از بهترین منابع در نورپردازی است. وقتی از منبع نور طبیعی برای نورپردازی استفاده شود، جزئیات محصول هم به‌خوبی در عکس مشخص می‌شود؛ اما نور مستقیم خورشید ممکن است نتیجه عکس دهد؛ یعنی سایه ناخواسته ایجاد شود و حتی باعث شود جزئیات محصول مشخص نباشد. بنابراین توصیه می‌شود محصول یا همان سوژه را در سایه قرار دهید یا از رفلکتور برای انعکاس نور طبیعی استفاده کنید تا نور روی سوژه یکنواخت و اصطلاحا سافت باشد؛ همینطور جزئیات سوژه به‌خوبی قابل مشاهده باشد.

ترکیب‌بندی: منظور از ترکیب‎بندی یا کمپوزیسیون «نحوه قرارگیری المان‌های مختلف» در تصویر است. یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین قوانین ترکیب‌بندی، قانون یک‌سوم است. طبق این قانون، کادر با سه خط از دو جهت افقی و عمودی به نُه قسمت تقسیم می‌شود. محل تلاقی این خطوط جایی است که بیشترین اهمیت را دارد و معمولا نگاه‌ها به سمت این نقاط طلایی جذب می‌شود. البته زاویه عکاسی هم تاثیر زیادی بر روی جلب توجه بیننده دارد؛ مثلا عکاسی از زاویه بالا (Bird’s Eye View) یکی از روش‌های تاثیرگذار و موفق عکاسی از غذا یا جواهرات است.

ثابت نگه داشتن دوربین: یکی دیگر از مشکلات عکاسی، لرزش دست و تاری تصویر است. حتی اگر از بهترین دوربین موبایل هم استفاده کنید، کوچک‌ترین لرزش، کیفیت عکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. راهکار ساده‌ای هم برای حل این مشکل وجود دارد: استفاده از سه‌پایه و لرزش‌گیر. اگر به تجهیزات عکاسی حرفه‌ای دسترسی ندارید، از یک سطح صاف و ثابت استفاده کنید. مورد بعدی شاتر ریموت یا تایمر خودکار موبایل است که لرزش دوربین به صفر می‌رسد چون احتیاجی به لمس صفحه موبایل نیست و شاتر این کار را انجام می‌دهد.

ملزومات عکاسی

ابزارها و تجهیزات جانبی 

شاید این‌گونه به‌نظر برسد که عکاسی تبلیغاتی فقط با موبایل شدنی نیست؛ اما اگر در کنار موبایل از تجهیزات درست استفاده شود، نتیجه قطعا موفقیت‌آمیز خواهد شد. در این بخش نگاهی اجمالی به تجهیزات جانبی عکاسی با موبایل می‌کنیم:

انواع لنز: یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش دقت و زاویه دید، استفاده از لنزهای جانبی موبایلی است؛ مانند لنز ماکرو، تله فوتو و واید

  • لنز ماکرو: برای عکاسی از جزئیات و ظرافت محصول، لنز ماکرو بهترین انتخاب است؛ محصولاتی مانند جواهرآلات
  • لنز تله فوتو: برای عکاسی از محصولات کوچک که نیاز به بزرگنمایی دارند، لنز تله فوتو ایده‌آل است؛ یعنی بدون اینکه نیازی باشد به سوژه نزدیک شوید، از فاصله دور از جزئیات عکاسی کنید. 
  • لنز واید: برای عکاسی از محصولات بزرگ‌ یا صحنه‌های وسیع مانند مناظر طبیعی از لنز زاویه باز یا واید استفاده می‌شود.

انواع فیلتر و رفلکتور: عکاسی در محیط کم‌نور یا پرنور به تجهیزات نورپردازی احتیاج دارد؛ تجهیزاتی مانند فیلتر و رفلکتور که تفاوت چشم‌گیری در نتیجه و کیفیت عکس ایجاد می‌کنند.

  1. فیلتر پلاریزه: یکی از پرکاربردترین فیلترها در عکاسی تبلیغاتی با موبایل، فیلتر پلاریزه است. این فیلتر بازتاب نور از سطوح براق مانند شیشه یا فلز را کاهش می‌دهد و کنتراست رنگ‌ها را بیشتر می‌کند. در نتیجه برای عکاسی از محصولات براق یا شفاف انتخاب بسیار مناسبی است.
  2. رفلکتور: رفلکتور یا بازتابنده، نور را به سمت سوژه بازتاب داده یا منعکس می‌کند تا سایه‌های ناخواسته از روی سوژه از بین برود و نورپردازی یکنواخت‌تر شود. رفلکتور برای عکاسی تبلیغاتی در فضای باز یا در محیط‌هایی کاربرد دارد که منبع نور طبیعی است. 

ویرایش تصاویر بعد از عکاسی

ویرایش و بهینه‌سازی تصویر

در عکاسی تبلیغاتی علاوه‌بر کیفیت عکس، ویرایش آن نیز اهمیت بسیاری دارد. از اینرو در این بخش به بررسی تکنیک‌ها و ابزارهای لازم برای ویرایش عکس می‌پردازیم. اپلیکیشن‌های متعددی برای ویرایش حرفه‌ای عکس وجود دارد که در اینجا سه اپلیکیشن محبوب و کاربردی را معرفی کرده و به کاربردهای هر کدام اشاره می‌کنیم.

ادوبی لایت‌روم (Adobe Lightroom)؛ ویرایش دقیق و پیشرفته

مناسب عکاسی تبلیغاتی با موبایل؛ تنظیم نور، تنظیم کنتراست و رنگ؛ تنظیمات دستی مانند تعادل رنگ و کاهش نویز

وسکو (VSCO)؛ ویرایش‌ در حد ابتدایی

ساده در عین‌حال قدرتمند،؛ فیلترهای جذاب؛ ابزارهای ساده؛ امکان اعمال تغییرات سریع و آسان

اسنپ‌سید (Snapseed)؛ ویرایش دقیق و پیشرفته

امکان تنظیم نور و کنتراست؛ تنظیمات HDR؛ اصلاح پرسپکتیو

 

نکات مهمی که باید در ویرایش رعایت شود

ویرایش تفاوت چشم‌گیری در کیفیت نهایی عکس می‌گذارد، اما اگر در ویرایش افراط شود، حس طبیعی بودن عکس گرفته می‌شود. هدف اصلی از ویرایش، از بین بردن ایرادات و نقص‌های عکس است؛ البته به‌گونه‌ای که طبیعی و واقعی بودن عکس همچنان حفظ شود.

  • تعادل رنگ: تنظیم رنگ در نرم‌افزارهای ویرایش باید به‌گونه‌ای انجام شود که هیچ یک از رنگ‌های تصویر از حالت طبیعی خارج نشوند؛ چرا که هدف از اصلاح رنگ، نزدیک‌تر کردن رنگ‌ها به واقعیت است. به زبان ساده، تنظیم رنگ باید طوری باشد که رنگ‌های محصول بیشتر به واقعیت و رنگ اصلی محصول نزدیک شوند.
  • کاهش نویز: عکاسی در محیط‌های کم نور باعث افت کیفیت عکس می‌شود؛ این کاهش کیفیت ناشی از نویز یا دانه‌های ریز در تصویر است که با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند Adobe Lightroom به‌راحتی قابل ویرایش است.
  • تنظیم نور و کنتراست: کنتراست زیاد باعث کم شدن جزئیات در نواحی روشن و تیره عکس می‌شود؛ در مقابل کنتراست پایین هم جذابیت و سرزندگی را از عکس گرفته و آن را بی‌روح می‌کند.

تنظیمات نور در عکاسی

خلاقیت در عکاسی تبلیغاتی با موبایل

خلاقیت در عکاسی یکی از فاکتورهایی است که برند شما را با دیگر برندها متمایز می‌کند؛ و همین تفاوت و خلاقیت می‌تواند عامل موفقیت یا شکست کمپین تبلیغاتی باشد. خلاقیت می‌تواند همان عاملی باشد که تصویرِ برند شما را در ذهن مخاطب ماندگار کند. در این بخش، به بررسی راهکارها و تکنیک‌هایی می‌پردازیم که می‌توانید با عکاسی تبلیغاتی خلاقانه، محصول خود را به شیوه‌ای متفاوت و چشمگیر تبلیغ کنید. 

اولین نکته برای ایجاد تصاویر خلاقانه، توجه به چیدمان صحنه عکاسی است. هر تصویر تبلیغاتی روایت‌کننده داستان منحصربه‌فردی است و این داستان از طریق چیدمان درست به مخاطب منتقل می‌شود. فرض کنید می‌خواهید برای یک محصول آرایشی تبلیغ کنید. برای دیزاین صحنه می‌توانید در کنار محصول، گل‌های طبیعی اضافه کنید تا به مخاطب حس طراوت و شادابی القا شود. یا از دیگر تکنیک‌های چیدمان استفاده کنید؛ به‌عنوان مثال برای برجسته کردن و دیده شدن بیشتر محصول، پس‌زمینه ساده باشد تا نگاه‌ها به‌سمت محصول هدایت شود. مورد بعدی، استفاده از اکسسوری یا لوازم رنگی در چیدمان و کنار محصول اصلی است. به‌عنوان مثال، برای عکاسی از محصولات کوچک مثل جواهر یا ساعت، از اکسسوری‌های مرتبط مثل کتاب، فنجان قهوه یا لوازم دکوراتیو استفاده کنید تا چیدمان صحنه طبیعی‌تر و دلنشین‌تر شود. انتخاب رنگ‌های هماهنگ و مرتبط با محصول هم می‌تواند روی حس‌وحال عکس تاثیر بگذارد و به‌مراتب آن را جذاب‌تر کند. فراموش نکنید که جزئیات اهمیت زیادی دارند؛ به‌عنوان مثال برای عکاسی از نوشیدنی، اضافه کردن قطره آب روی محصول حس طراوت و تازگی را به تصویر القا می‌کند. به‌طور کلی از امتحان کردن ایده‌های جدید نترسید؛ اجازه ندهید ترس مانع بروز خلاقیت‌تان شود.

برای عکاسی تبلیغاتی بهتر از محصولات خود به کمک موبایل، پیشنهاد می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید

 

نکات و ترفندهای پیشرفته

تا این بخش از مقاله اصول مقدماتی عکاسی تبلیغاتی با موبایل را یاد گرفتید. در این بخش تصمیم داریم شما را با یک تکنیک پیشرفته و تخصصی عکاسی تبلیغاتی با موبایل آشنا کنیم. با یادگیری این ترفندها می‌توانید از حداکثر ظرفیت دوربین موبایل خود استفاده کنید و تصاویری خلق کنید که حتی از نظر عکاس‌های حرفه‌ای نیز بی‌نظیر باشد. 

فرمت RAW برای ویرایش‌ دقیق‌تر و با کیفیت‌تر: اکثر افراد، به خصوص عکاسان تازه‌کار از فرمت RAW استفاده نمی‌کنند؛ زیرا حجم این فرمت بسیار زیاد است و تصاویر به ویرایش بیشتری احتیاج دارند. اما اگر به‌دنبال کار بی‌نقص و حرفه‌ای هستید، استفاده از فرمت RAW برای شما یک ضرورت محسوب می‌شود. این فرمت تمام اطلاعات ثبت‌شده توسط سنسور دوربین را حفظ می‌کند؛ یعنی برخلاف تصاویر JPEG، کاهش کیفیت و فشرده‌سازی صورت نمی‌گیرد. در نتیجه فرمت RAW از لحاظ کیفیت و ثبت جزئیات به‌مراتب بهتر از فرمت‌های دیگر است؛

بنابراین بدون نگرانی از پایین آمدن کیفیت عکس، امکان ویرایش وجود دارد. البته همه دوربین‌ها از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند. حتما بررسی کنید که دوربین موبایل شما از عکاسی با فرمت RAW پشتیبانی می‌کند یا خیر! البته. بسیاری از موبایل‌های مناسب برای عکاسی تبلیغاتی از جمله مدل‌های پیشرفته برند سامسونگ و برند اپل از این فرمت پشتیبانی می‌کنند. پس قبل از عکاسی، فرمت RAW را فعال کنید تا بعد از عکاسی، امکان ویرایش حرفه‌ای در نرم‌افزارهایی مانند ادوبی لایت‎روم را داشته باشید؛ بدون آنکه نگران افت کیفیت عکس باشید.

 

نتیجه‌گیری، آنچه باید یادگرفته باشید

در عرصه دیجیتال امروز، عکاسی تبلیغاتی با موبایل از روش‌های تاثیرگذار تولید محتوا به‌شمار می‌رود؛ تنها لازمه این کار به‌کارگیری تکنیک‌های صحیح و ابزارهای مناسب برای خلق محتوای جذاب و همینطور جذب مخاطب است، طوری که پیام برند به بهترین شکل ممکن منتقل شود. در این مقاله، با اصول اولیه و تکنیک‌های عکاسی تبلیغاتی آشنا شدید، از جمله انتخاب موبایل، تنظیمات دوربین، نورپردازی، تجهیزات جانبی مورد نیاز، ویرایش حرفه‌ای عکس‌ و حتی تولید محتوای ویدئویی تبلیغاتی با موبایل. به اهمیت خلاقیت در آثار هنری موفق نیز اشاره شد.

به یاد داشته باشید که تمرین و تجربه رمز موفقیت در عکاسی تبلیغاتی با موبایل و همینطور هر حرفه دیگری است. فراموش نکنید که برای دستیابی به موفقیت، استمرار فاکتور بسیار مهمی به‌شمار می‌‌رود؛ پس با تمرین مستمر و رعایت نکات گفته شده در این مقاله، مهارت لازم برای عکاسی حرفه‌ای را به‌دست خواهید آورد. توصیه می‌شود افرادی که به‌دنبال راه‌هایی برای رشد کسب‌وکار و ارتقای تبلیغات برند خود هستند، مهارت عکاسی با موبایل را یاد بگیرند تا با هزینه کم به نتایج بی‌نظیر دست پیدا کنند. فقط کافی است خلاق باشید و برای شروع یک موبایل با دوربین با کیفیت تهیه کنید.