انواع تیزر تبلیغاتی

انواع تیزر تبلیغاتی: از تیزرهای رئال تا موشن گرافیک

در این مقاله انواع تیزرهای تبلیغاتی و کاربردهای آن‌ها معرفی می‌شوند تا یاد بگیرید در دنیای بازاریابی و تبلیغات، پیام برند خود را با ویدئوهای کوتاه و جذاب به مخاطب منتقل کنید؛ از تیزرهای رئال و واقعی گرفته تا انیمیشن و موشن گرافیک. هر تیزر برای هدف خاصی است و باید آگاهانه انتخاب شود؛ منظور از اهداف، معرفی محصول، افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)، تبلیغ رویدادها (Events) یا ترغیب مشتری به خرید است. انتخاب صحیح نوع تیزر متناسب با کسب‌وکار به معنی موفقیت در کمپین‌های تبلیغاتی و ماندگاری برند و پیام برند شما در ذهن مخاطب است.

تعریف تیزر تبلیغاتی؛ معرفی انواع تیزرهای تبلیغاتی

امروزه تبلیغات ویدئویی از روش‌های رایج و موفق برای جلب توجه مخاطب در برندینگ و بازاریابی است. تیزر تبلیغاتی نوعی تبلیغ ویدئویی محسوب می‌شود و برای معرفی محصول، خدمات و برند به‌کار می‌رود. اما دلیل اهمیت انواع تیزر تبلیغاتی چیست و چه کمکی به برندینگ و بازاریابی می‌کند؟ تیزر تبلیغاتی ویدئوی کوتاه و جذابی است با هدف جلب توجه و تحریک حس کنجکاوی در مخاطب. این ویدئوهای تبلیغاتی معمولاً بخشی از داستان یا پیام اصلی را پنهان می‌کنند تا ذهن مخاطب درگیر شود. بنابراین هم تیزر در ذهن مخاطب حک می‌شود هم حس کنجکاوی را برمی‌انگیزاند.

در دنیای تبلیغات، انواع تیزرهای تبلیغاتی با توجه به هدف، پیام و مخاطب مورد نظر، دسته‌بندی شده است. در این بخش به بررسی مهم‌ترین انواع تیزر می‌پردازیم:

  • تیزر رئال (Real): تیزر رئال یکی از پرکاربردترین انواع تیزر بوده که در آن از تصاویر واقعی و زنده استفاده می‌شود. در این نوع کلیپ‌ تبلیغاتی از افراد واقعی یا محصول فیلم‌برداری می‌شود تا حس اعتماد مخاطب جلب شود. چون تبلیغات ویدیویی رئال به واقعیت نزدیک‌ترند، حس اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد می‌کند. برای تبلیغ خودرو، محصول دیجیتال و خدمات مالی، اغلب از این نوع تیزر استفاده می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت تیزر رئال در برقراری ارتباط عاطفی قوی با مخاطب است. البته هزینه تولید این نوع تیزر به‌دلیل فیلم‌برداری حرفه‌ای و استفاده از بازیگر نیز بالاتر است.

یک نمونه از تیزر تبلیغاتی رئال تولید شده توسط کانون آنی‌بین

 
  • تیزر انیمیشن (Animated): در تیزر انیمیشنی با تصاویر و شخصیت‌های کارتونی و یا سه بعدی کامپیوتری پیام‌های تبلیغاتی به شکلی جذاب و سرگرم‌کننده منتقل می‌شود. این نوع تبلیغات برای مخاطبان جوان و کودک جذابیت زیادی دارد. تیزر انیمیشن شامل دو نوع دوبعدی و سه‌بعدی می‌شود؛ در تیزرهای دوبعدی از تصاویر دوبعدی ساده استفاده می‌شود، در حالی که در تیزرهای سه‌بعدی، فناورهای پیشرفته، تصاویر و شخصیت‌های سه‌بعدی به‌کار می‌رود.

یک نمونه از تیزر انیمیشنی تولید شده توسط کانون آنی‌بین

 
در صورتی که با انیمیشن و انواع آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود مقاله انیمیشن چیست را مطالعه کنید.
  • تیزر موشن گرافیک (Motion Graphics): موشن گرافیک یکی از محبوب‌ترین انواع تیزرهای تبلیغاتی است که تصاویر گرافیکی اصطلاحا انیمیت یا محرک می‌شوند تا از این طریق پیام به مخاطب ارسال شود. تبلیغات موشن گرافیک هزینه کمتر و سرعت تولید بالاتری دارد، برای همین در تبلیغات آنلاین و ویدئو مارکتینگ به آن توجه ویژه‌ای شده است. تیزر موشن گرافیک برای برندهایی که قصد دارند پیام برند خود را سریع و به‌شیوه‌ای ساده به مخاطب انتقال دهند، انتخاب بسیاری خوب و ایده‌الی محسوب می‌شود. 

نمونه ای از تیزر موشن گرافیک دیجی‌کالا

 
  • تیزر استاپ موشن (Stop Motion): در تیزر استاپ موشن مدل یا محصول مورد نظر به‌تدریج و بسیار جزئی حرکت داده می‌شود و از هر فریم به صورت جداگانه عکس‌برداری می‌شود. سپس این تصاویر در نرم‌افزارهای ساخت استاپ موشن، کنار هم قرار می‌گیرند و پس از ویرایش نهایی، تیزر تبلیغاتی ساخته می‌شود. این نوع کلیپ‌های تبلیغاتی حس خاص و نوستالژیکی به مخاطب منتقل می‌کنند. استاپ موشن معمولاً در تبلیغات محصولات یا خدمات استفاده می‌شود.

نمونه ای از تیزر استاپ موشن 

 
در صورتی که با استاپ موشن و انواع آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می‌شود مقاله استاپ موشن چیست را مطالعه کنید.
  • تیزر تلفیقی (Hybrid): تیزر تلفیقی ترکیبی از تیزر رئال و تیزر انیمیشن است که در این نوع تبلیغات ترکیبی از افراد همراه با شخصیت‌های کارتونی استفاده می‌شود تا تجربه‌ای منحصربه‌فرد و جذاب برای مخاطب ایجاد شود. چون تیزرهای تلفیقی دو سبک مختلف را با هم تلفیق می‌کنند، پتانسیل بالایی در انتقال پیام‌های پیچیده به‌شکلی خلاقانه دارند. این تیزرها به‌ویژه در تبلیغات تصویری که هدف آنها جلب توجه بیشتر و ایجاد حس نوآوری است بسیار موثر و کاربردی هستند.

انتخاب نوع تیزر تبلیغاتی بر اساس هدف کسب‌وکار

انتخاب نوع تیزر برای کسب‌وکار نیازمند شناخت دقیق هدف و مخاطب آن برند است. هر نوع تیزر به‌گونه‌ای متفاوت به صاحبین کسب‌وکار کمک می‌کند تا به اهداف تجاری خود برسند و تبلیغات موفقیت‌آمیزی داشته باشند. در این بخش چند نمونه از کاربردهای مهم تیزرهای تبلیغاتی را بررسی خواهیم کرد:

  • معرفی محصولات جدید: یکی از بهترین انتخاب‌ها برای معرفی محصولات جدید، استفاده از تیزر رئال است. با استفاده از این روش تبلیغاتی می‌توان ویژگی‌های برجسته محصول جدید را به مخاطب معرفی کرد.  این نوع تیزرها معمولاً از تصاویر واقعی و گاهی انیمیشنی استفاده می‌کنند تا مخاطب بتواند به سرعت با محصول جدید آشنا شود و خرید کند.
  • افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness): اگر هدف شما افزایش آگاهی از برند است، تیزرهای برندینگ بهترین انتخاب هستند. این تیزرها باید هویت و ارزش‌های برند شما را به‌شکلی جذاب و قابل‌درک به مخاطب منتقل کنند. تیزرهای انیمیشن و موشن گرافیک گزینه بسیار خوبی برای ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطبین هستند؛ به ویژه اگر با موسیقی و تصاویر خاصی همراه شوند. این تیزرها علاوه‌بر معرفی برند شما، به‌مرور زمان تاثیر بسزایی در افزایش وفاداری مشتریان دارند.
  • تبلیغات رویدادها و کمپین‌ها: برای تبلیغات رویدادها و کمپین‌های تبلیغاتی باید از تیزرهایی استفاده شود که در زمان کوتاه، حس هیجان و فوریت را در مخاطب ایجاد کند. تیزرهای تلفیقی و تیزرهای استاپ موشن برای این هدف مناسب هستند. این تیزرها با تصاویر واقعی و همینطور انیمیشن یا حتی با استفاده از تکنیک‌های خاص مانند استاپ موشن حس منحصربه‌فردی در مخاطبان ایجاد کرده و آن‌ها را ترغیب می‌کنند در رویداد یا کمپین شما شرکت کنند یا حداقل پیگیر باشند.
  • تشویق به خرید و افزایش فروش: برای تشویق به خرید و افزایش فروش، تیزرهایی که به‌وضوح مزیت‌های محصول یا پیشنهادت ویژه‌ای را به مخاطب معرفی می‌کنند، بیشترین تاثیر را دارند. تیزرهای فروش معمولاً کوتاه و هدفمند هستند و باید بر نیازهای مخاطب تمرکز کنند.  در میان انواع تیزرهای تبلیغاتی، تیزر رئال و موشن گرافیک برای تشویق مخاطب به خرید و افزایش فروش بهترین انتخاب به‌شمار می‌روند.

تیزر تبلیغاتی خودرو

اهمیت تیزر تبلیغاتی در بازاریابی و برندینگ

در بازار رقابتی امروز جلب توجه مخاطب فقط با تبلیغات معمول و سبک قدیمی ممکن نیست؛ تیزرهای تبلیغاتی، چون خیلی کوتاه هستند، می‌توانند تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشند و پیام برند را در مدت کوتاهی به مخاطب منتقل کنند. تصاویر جذاب، موسیقی مهیج و پیام‌های کوتاه در قالب کلیپ تبلیغاتی، سریع و راحت در ذهن مخاطب جای می‌گیرد. در واقع تیزر نوعی برندینگ است؛ در قالب تیزر انیمیشنی، فیلم‌ تبلیغاتی یا حتی کلیپ‌ معرفی انواع محصول و خدمات.

استفاده از تبلیغات تصویری در قالب تیزر از دهه‌های گذشته تاکنون یکی از استراتژی‌های موفق در تبلیغات بوده است. در گذشته فیلم‌های تبلیغاتی عمدتاً طولانی بودند، اما با گذشت زمان و تغییر رفتار و خواسته مخاطبان، نیاز به استفاده از کلیپ‌های تبلیغاتی کوتاه‌تر و هدفمندتر به‌وجود آمد. نقطه‌توجه تیزر بر روی بخش‌های اصلی و مهم پیام به‌شکلی جذاب و تاثیرگذار است.

مزایای تیزرهای تبلیغاتی در بازاریابی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تیزرهای تبلیغاتی، انتقال راحت و سریع پیام برند است. این کلیپ‌های تبلیغاتی خلاقانه با روش داستان‌سرایی یا Storytelling مخاطب را جذب می‌کنند. چون معمولا کوتاه هستند، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی یا سوشال مدیا به اشتراک گذاشته می‌شوند.  تبلیغات ویدئویی آنلاین به‌سرعت پخش می‌شوند و تاثیر زیادی بر افزایش آگاهی از برند و برندینگ دارند. به زبان ساده تیزر تبلیغاتی روشی برای جذب مخاطب کسب‌وکارها و در نتیجه افزایش فروش و وفاداری مشتریان است. استفاده از انواع تیزرهای تبلیغاتی نوعی استراتژی بازاریابی بوده که نه‌تنها به صاحبین کسب‌وکار کمک می‌کند محصولات جدید خود را به مخاطبین معرفی کنند و آگاهی مشتریان از برند را بالا ببرند، بلکه نتیجه موفقیت‌آمیزی در فروش و کمپین‌های تبلیغاتی دارد. 

نتیجه‌گیری

تیزرهای تبلیغاتی در دنیای تبلیغات مدرن نقش بسیار مهم و پررنگی دارند. امروز تبلیغات به شیوه معمول و قدیمی دیگر پاسخگو نیست و باید از روش‌های جدید تبلیغاتی استفاده شود. به‌مرور زمان نیازها و خواسته‌های مشتری تغییر کرده است و اکثر افراد مشغله‌های بسیار و وقت کمی دارند؛ از اینرو توصیه می‌شود از شیوه‌هایی برای تبلیغات استفاده شود که وقت چندانی از مخاطب نگیرد و در عین حال جذاب نیز باشد. تیزرهای تبلیغاتی یکی از همین روش‌های تبلیغاتی جدید و مدرن محسوب می‌شوند. همانطور که در این مقاله توضیح داده شد، انواع تیزرهای تبلیغاتی وجود دارد که صاحبین کسب‌وکار باید متناسب با هدف و شناختی که از برند خود دارند، بهترین نوع را انتخاب کنند تا به نتایج قابل‌قبولی دست پیدا کنند؛ یعنی تیزر رئال برای معرفی محصولات جدید، تیزر انیمیشن و موشن گرافیک برای افزایش آگاهی از برند، تیزر تلفیقی و استاپ موشن برای تبلیغات رویدادها و کمپین‌ها و در نهایت تیزر فروش برای تشویق به خرید و افزایش فروش هر کدام به‌نوعی کمک می‌کنند تا به اهداف خود دست یابید. با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، برنامه‌ریزی دقیق و پلتفرم‌های مناسب، می‌توانید تیزرهای تبلیغاتی حرفه‌ای بسازید تا برند خود را در ذهن‌ها ماندگار کنید؛ هر تیزر فرصتی است برای ارتباط بهتر با مخاطب و آگاهی آن‌ها از برند شما در بازار.