تفاوت موشن گرافیک و انیمیشن

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک | زمان استفاده از هر کدام

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک به «هدف و کاربرد» آن‌ها برمی‌گردد. انیمیشن بیشتر برای داستان‌پردازی یا داستان‌سرایی (Storytelling) و ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب استفاده می‌شود و در پروژه‌های بلندمدت مثل فیلم‌، سریال‌ و بازی‌ ویدئویی کاربرد دارد. از طرف دیگر موشن گرافیک به‌منظور انتقال سریع پیام‌ در تبلیغات آنلاین و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود؛ در موشن گرافیک، متن و گرافیک اصطلاحا انیمیت یا متحرک می‌شوند تا پیام و مفهوم به‌شیوه‌ای جذاب و سریع به مخاطب انتقال داده شود. موشن گرافیک برای تبلیغات سریع و تاثیرگذار با بودجه محدود گزینه بهتری است؛ در حالی که برای پروژه‌های داستان‌محور و همینطور سرگرمی، انیمیشن بهترین گزینه است.

بررسی تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک

انیمیشن و موشن گرافیک هر دو با تصاویر و گرافیک متحرک سروکار دارند؛ انیمیشن برای «داستان‌سرایی یا استوری‌تلینگ» و «ایجاد ارتباط عاطفی با مخاطب» استفاده می‌شود، در حالی که موشن گرافیک روشی است برای «انتقال سریع پیام‌». سلیقه معیار درستی برای انتخاب بین انیمیشن و موشن گرافیک نیست.

 هدف و کاربرد

یکی از اساسی‌ترین تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک در هدف و کاربرد آن‌ها است. عنصر «داستان‌پردازی» در انیمیشن اهمیت ویژه‌ای دارد؛ برای همین در فیلم‌های سینمایی، سریال‎‌های تلویزیونی و حتی بازی‌های ویدئویی استفاده می‌شود. در انیمیشن جزئیات داستان، احساسات کاراکتر یا شخصیت‌ها مهم هستند؛ مانند انیمیشن‌های پیکسار که با داستان‎‌پردازی بیننده را همراه می‌کند.

کاربرد اصلی موشن گرافیک در تبلیغات دیجیتال، معرفی محصولات و خدمات، ویدئوهای آموزشی کوتاه و تبلیغات آنلاین است. اجازه بدهید با یک مثال بیشتر توضیح دهیم: فرض کنید محصول جدیدی لانچ کرده‌اید و تصمیم دارید این محصول جدید را به مخاطبین خود در اینستاگرام معرفی کنید. گفتیم موشن گرافیک برای تولید ویدئوهای کوتاه انتخاب مناسبی است، پس برای تولید یک تیزر تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای از محصول جدید، باید از موشن گرافیک استفاده شود؛ چرا که پیام، یعنی محصول جدید، در زمان کوتاه، یعنی 30 ثانیه، به مخاطبین انتقال داده می‌شود.

در مقابل  اگر هدف از تبلیغات، ایجاد تجربه و حسی ماندگار است، انیمیشن در تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، انتخاب بهتری است؛ انیماتور برای تاثیرگذاری و ایجاد ارتباط عمیق با مخاطب با نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی مانند افترافکت با بلندر می‌تواند جهان و کاراکترهای خیالی و خلاقانه بسازد. 

سختی و هزینه تولید

چون انیمیشن حول محور «شخصیت‌‌سازی و داستان‌پردازی» می‌چرخد، نیازمند تکنیک‌های پیچیده‌تری است، مانند انیمیشن سه‌بعدی. بنابراین معمولا در مقایسه با موشن گرافیک زمان‌بر و پرهزینه‌تر است. هر چقدر داستان‌پردازی پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، تعدد کاراکترها و جزئیات کار هم بیشتر می‌شود. برای همین برای تولید یک فیلم انیمیشنی سینمایی شاید سال‌ها طول بکشد و میلیون‌ها دلار هزینه شود. 

اما در مقابل موشن گرافیک ساده‌تر است و نیازی به طراحی کاراکترهای پیچیده ندارد. از اینرو زمان و هزینه کمتری می‌برد. موشن گرافیک برای پروژه‌هایی که زمان و بودجه محدودی دارند، گزینه‌ای ایده‌آل به شمار می‌رود. برای مثال آماده‌سازی یک تبلیغات ویدئویی کوتاه با افترافکت با هدف انتشار در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیسبوک چند روز بیشتر طول نمی‌کشد و هزینه زیادی هم ندارد. 

مدت زمان محتوا

انیمیشن‌‌ها طولانی‌تر هستند و معمولاً برای پروژه‌های بزرگ‌تر مانند فیلم‌ و سریال‌های تلویزیونی طراحی می‌شوند؛ و ممکن است روزها و حتی سال‌ها تولید انیمیشن طول بکشد. این نوع محتوا معمولاً برای کسانی طراحی می‌شود که وقت بیشتری برای تماشای ویدئو دارند به همین دلیل مدت زمان انیمیشن‌ بیشتر از چندین دقیقه و حتی گاهی چندین ساعت است.

اما موشن گرافیک‌ معمولاً کوتاه‌تر است و برای پروژه‌هایی مانند تیزرهای تبلیغاتی، ویدئوهای آموزشی کوتاه یا معرفی محصولات به‌کار می‌روند. مدت زمان موشن گرافیک معمولاً بین چند ثانیه تا چند دقیقه است؛ زیرا هدف اصلی آن انتقال پیام در سریع‌ترین زمان ممکن است. چون در تبلیغات دیجیتال، کاربران زمان زیادی برای مشاهده ویدئوهای طولانی ندارند.

موشن گرافیک وبسایت خدمات مشتریان ایران خودرو ساخته شده توسط کانون آنی بین

 

تعریف دقیق انیمیشن و موشن گرافیک

تعریف انیمیشن

انیمیشن یا پویانمایی چیست؟ انیمیشن به‌معنای متحرک‌سازی تصاویر پیوسته است؛ و در فیلم، سریال و تبلیغات به‌کار می‌رود. این متحرک‌سازی توسط شخصی به‌نام انیماتور انجام می‌شود. انیماتور فردی است که مهارت کار با نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی را دارد؛ مانند افترافکت و بلندر. لازمه ساخت انیمیشن «داستان‌پردازی» و «شخصیت‌سازی» است؛ به زبان ساده انیماتور با نرم‌افزار کاراکترهای داستان را طراحی می‌کند و به این کاراکترها جان می‌بخشد. ساخت انیمیشن نیازمند مهارت و ظرافت بسیار زیادی است؛ طراحی کاراکتر و متحرک‌سازی یا اصطلاحا انیمیتِ کاراکتر باید با دقت و ظرافت انجام شود.

انیمیشن انواع مختلفی دارد؛ از جمله انیمیشن دو بعدی و انیمیشن سه‌بعدی. انیمیشن دوبعدی همانطور که از نامش پیداست، تنها دو بعد دارد و معمولا برای تولید کارتون و ویدئوهای کوتاه به‌کار می‌رود؛ ساخت این نوع انیمیشن کم‌هزینه‌تر بوده و سریع‌تر آماده می‌شود. در حالی که انیمیشن سه بعدی پیشرفته‌تر است و واقعی‌تر به‌نظر می‌رسد و در فیلم‌های سینمایی و پروژه‌های طولانی‌مدت به‌کار می‌رود؛ مانند انیمیشن‌های پیکسار.

تعریف موشن گرافیک

موشن گرافیک چیست؟ موشن گرافیک نوعی گرافیک متحرک است به‌منظور متحرک‌سازی متن، اشکال و تصاویر. موشن گرافیک بر خلاف انیمیشن، کوتاه است و برای انتقال سریع اطلاعات و پیام‌های تجاری به‌کار می‌رود. موشن گرافیک در تبلیغات آنلاین و شبکه‌های اجتماعی محبوبیت بیشتری دارد؛ زیرا اولا کوتاه بوده، دوما پیام برند را سریع به مخاطب انتقال می‌دهد و برخلاف انیمیشن احتیاجی به داستان‌پردازی و شخصیت‌سازی ندارد.

به‌عبارتی موشن گرافیک تلفیقی از تصاویر، متن و صدا است که با نرم‌افزارهایی مانند افترافکت متحرک شده و به‌اصطلاح جان می‌گیرند. کاربرد موشن گرافیک در تبلیغات ویدئویی، ویدئوهای آموزشی و رسانه‌های اجتماعی است؛ با هدف ساده‌سازی پیام‌های پیچیده مانند ویدئو گرافیک، نمودار یا آمار. 

از موشن گرافیک معمولا برای انتقال پیام در کوتاه‌ترین زمان ممکن استفاده می‌شود؛ مثلا در بسیاری از تبلیغ‌های دیجیتال برای معرفی محصول و خدمات. به‌علاوه محتوای موشن گرافیک معمولا ساده اما تاثیرگذار است.

ابزارها و نرم‌افزارهای مورد استفاده

 نرم‌افزارهای رایج برای انیمیشن

ساخت انیمیشن دوبعدی یا سه‌بعدی بدون نرم‌افزارهای حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست؛ یکی از نرم‌افزارهای محبوب انیماتورها، نرم‌افزار چندمنظوره بلندر (Blender) است با قابلیت مدل‌سازی سه‌بعدی، رندرینگ و انیمیشن سه‌بعدی. بلندر رایگان و اصطلاحا اُپن-سوُرس (Open Source) بوده و برای ساخت انیمیشن سه‌بعدی از ایده‌آل‌ترین انتخاب‌ها است.

نرم‌افزار مایا (Maya) از دیگر ابزارهای محبوب و حرفه‌ای در صنعت انیمیشن به شمار می‌رود. این برنامه در استودیوهای بزرگ انیمیشن‌سازی مانند پیکسار و دیزنی استفاده گسترده‌ای دارد. طراحی سه‌بعدی، مدل‌سازی کاراکتر و انیمیشن‌سازی دوبعدی و سه‌بعدی از قابلیت‌های است که مایا برای کاربران فراهم می‌کند؛ همچنین در بخش نورپردازی و جلوه‌های ویژه بسیار پیشرفته است.

یکی دیگر از نرم‌افزارهای محبوب انیمیشن‌سازی تون‌بوم هارمونی (Toon Boom Harmony) است که بیشتر برای ساخت انیمیشن‌ و کاراکترهای دوبعدیِ طبیعی با دقت بالا استفاده می‌شود؛ علاوه بر این برای انیمیشن‌های تلویزیونی، فیلم‌های کوتاه و حتی بازی‌های ویدئویی نیز کاربرد دارد.

در مجموع انتخاب نرم‌افزار انیمیشن‌سازی به ترجیحات و تخصص انیماتور و پروژه بستگی دارد؛ در نهایت خروجی است که اهمیت دارد، نه نرم‌افزاری که برای ساخت انیمیشن به‌کار رفته است.

محیط نرم افزار 
و تفاوت بین انیمیشن و موشن گرافی

نرم‌افزارهای رایج موشن گرافیک

در بخش قبل محبوب‌ترین نرم‌افزارهای انیمیشن‌سازی معرفی شد؛ اما چه نرم‌افزاری در میان موشن‌گرافیست‌ها محبوبیت دارد؟ افتر افکت (After Effects) از پرکاربردترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای موشن گرافیک است. از این برنامه در سراسر جهان توسط طراحان و گرافیست‌ها با هدف ساخت جلوه‌های بصری و موشن گرافیک‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود؛ با این نرم‌افزار می‌توان ویدئوهای کوتاه تبلیغاتی و اینتروهای حرفه‌ای‌ تولید کرد. افترافکت علاوه بر ساخت موشن گرافیک در تدوین ویدئو و افزودن جلوه‌های ویژه هم به‌کار می‌رود؛ این قابلیت به‌معنی تولید ویدئوی تبلیغاتی برای شبکه‌های اجتماعی با کیفیت سینمایی است. افترافکت با سایر نرم‌افزارهای ادوبی مانند فتوشاپ و ایلوستریتور نیز هماهنگ است؛ یعنی می‌توان فایل‌هایی که در فتوشاپ یا ایلوستریتور ساخته شده، وارد افترافکت کرد و با تلفیق فایل‌های گرافیکی، موشن گرافیک ساخت.

سینما 4D یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند برای ساخت موشن گرافیک سه‌بعدی است. این نرم‌افزار به‌ویژه برای طراحانی که به‌دنبال خلق گرافیک‌های متحرک سه‌بعدی هستند، انتخابی بسیار خوبی به‌شمار می‌رود. در مجموع گرافیست با در نظر گرفتن پروژه و احتیاجات پروژه از میام نرم‌افزارها انتخاب می‌کند. 

 

کاربرد انیمیشن و موشن گرافیک 

کاربرد انیمیشن در تبلیغات و بازاریابی دیجیتال

انسان‌ها ذاتا جذب داستان و شخصیت‌های داستان می‌شوند و همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، از طریق انیمیشن می‌توان با مخاطب ارتباط عاطفی عمیقی گرفت. امکان داستان‌پردازی انیمیشن شرایطی را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا احساسات و ایده‌های خود را به بهترین شکل منتقل کنند؛ به‌عنوان مثال پیکسار و دیزنی با انیمیشن، پیام و مضامین مورد نظر را از طریق انیمیشن به مخاطب انتقال می‌دهند.

موشن گرافیک تبلیغاتی ساخته شده توسط کانون آنی‌بین

 

تبلیغ از طریق انیمیشن برای معرفی برند، محصولات و خدمات روش بسیار تاثیرگذاری است. انیمیشن و داستان‌پردازی عضو جدا نشدنی هستند؛ و همین قابلیت داستان‌پردازی انیمیشن است که مسیر را برای معرفی محصول و خدمات باز کرده و برای مدت‌ها در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود. برندهای بزرگ مانند کوکاکولا و مک‌دونالد برای بازاریابی از انیمیشن استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند برندشان را در ذهن مخاطب ماندگار کنند. برای سفارش انیمیشن تبلیغاتی، می‌توانید روی لینک نارنجی کلیک کنید و از خدمات آنی بین بهره مند شوید.

یکی دیگر از مزایای اصلی انیمیشن، انعطاف‌پذیری آن است؛ منظور از انعطاف‌پذیری چیست؟ یعنی می‌توانید کاراکتر و داستان‌هایی طراحی کنید که کاملاً مطابق با نیازها و اهداف برند شما باشد.

کاربرد موشن گرافیک در تبلیغات و رسانه‌های اجتماعی

امروزه کاربران هم وقت و هم صبر و حوصله کمی برای تماشای محتوای طولانی دارند. در این مواقع موشن گرافیک با هدف تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی انتخاب بهتری است. در واقع در این روش پیام به شکل ویدئوی کوتاه و جذاب به مخاطب انتقال داده می‌شود و در میان انبوهی از محتوای دیجیتال دیده می‌شود.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای موشن گرافیک در تبلیغات اینستاگرام است. ویدئوهای کوتاه موشن گرافیک روشی است تاثیرگذار برای جلب توجه مخاطب و انتقال سریع پیام تبلیغاتی. به‌عنوان مثال در قالب یک ویدئوی موشن گرافیکِ پانزده ثانیه‌ای محصول جدید کسب‌وکارتان را معرفی کنید. موشن گرافیک همچنین در تبلیغات بنری آنلاین کاربرد دارد. بسیاری از بنرهای دیجیتال ِ وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف از موشن گرافیک برای جذب مخاطب و انتقال پیام برند استفاده می‌کنند. در نهایت، موشن گرافیک برای برندهایی که به‌دنبال تبلیغات کوتاه، ساده و تاثیرگذارند، انتخابی ایده‌آل است. 

انتخاب بین انیمیشن یا موشن‌ گرافیک

تا اینجا با تعاریف و کاربردهای انیمیشن و موشن گرافیک آشنا شدیم. برای انتخاب بین این دو گزینه باید با توجه به شرایط، اولویت‌ها و نیازها تصمیم‌گیری شود. به همین منظور تمام ویژگی و کاربردهای انیمیشن و موشن گرافیک را در جدول زیر لیست کردیم تا تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر شود.

انیمیشن

موشن گرافیک

  • پروژه‌های داستان‌محور و سرگرمی
  • مناسب پروژه‌های بلندمدت مانند فیلم و سریال
  • احتیاج به داستان‌پردازی و شخصیت‌سازی دارد
  • ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با مخاطب
  • خلق کاراکترهای دوبعدی و سه‌بعدی
  • هزینه بالا به‌دلیل طراحی گرافیک، مدل‌سازی کاراکتر، متحرک‌سازی و نورپردازی
  • تاثیرگذاری بر ذهن مخاطب برای مدت‌ طولانی
  • با هدف سرگرمی، روایت داستان و تبلیغات
  • تولید فیلم‌های سینمایی، سریال و بازی کامپیوتری و انیمیشن‌های پیکسار و دیزنی
  • معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و برای مخاطبینی طراحی می‌شود که زمان تماشای ویدئوهای طولانی مدت‌ را دارند
  • نرم‌افزارهای لازم: بلند، مایا و تون‌بوم هارمونی
  • زمان تولید ممکن است به چندین سال هم برسد
  • انتقال پیام کسب‌وکار و برند شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن
  • مناسب پروژه‌های تبلیغاتی کوتاه
  • انیمیت یا متحرک‌سازی گرافیک و متن
  • جذابیت بصری؛ انتقال سریع پیام
  • مناسب برای تبلیغات اینستاگرامی و در کل شبکه‌های اجتماعی
  • بازدهی بالا در مدت زمان کم
  • مقرون‌به‌صرفه؛ مناسب کمپین‌های تبلیغاتی با بودجه محدود
  • نرم‌افزارهای لازم: افترافکت یا سینما 4D
  • مناسب تبلیغات آنلاین در قالب ویدئوهای کوتاه یا تیزرهای تبلیغاتی
  • احتیاج به داستان‌پردازی ندارد
  • احتیاج به شخصیت‌سازی ندارد
  •  معمولاً بین چند ثانیه تا چند دقیقه است و برای مخاطبینی طراحی می‌شود که وقت و حوصله کمی برای تماشای ویدئو دارند
  • زمان تولید کوتاه؛ معمولا چند ساعت یا حداکثر چند روز

 

تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک برای کسب‌وکارها

انیمیشن و موشن گرافیک هر دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند و انتخاب باید بر اساس اهداف کسب‌وکار و نیازهای پروژه باشد. اگر زمان و بودجه زیادی ندارید و می‌خواهید پیام به سریع‌ترین شکل ممکن به مخاطب انتقال داده شود، موشن گرافیک گزینه مناسبی است. از این روش برای ساخت ویدئوهای کوتاه به‌منظور تبلیغات آنلاین در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس‌بوک استفاده می‌شود. اما اگر هدف داستان‌پردازی، خلق کاراکترهای جذاب و ایجاد ارتباط عاطفی عمیق با مخاطبین است، باید سراغ انیمیشن بروید. در مجموع انتخاب شما به هدفی که در ذهن دارید، برمی‌گردد و سلیقه در انتخاب بین دو گزینه انیمیشن و موشن گرافیک دخیل نیست؛ چرا که هر کدام از این دو روش کاربردهای متفاوتی دارند و بسته به اهداف کسب‌وکار باید انتخاب شوند.

انیمیشن با موشن گرافیک

نتیجه‌گیری و زمان تصمیم‌گیری

در این مقاله دو مفهوم انیمیشن و موشن گرافیک تعریف شد. علاوه بر این کاربرد و تفاوت بین این دو روش به تفصیل توضیح داده شد. در نهایت با توجه به تمام توضیحاتی که ارائه شد، تفاوت انیمیشن و موشن گرافیک به «اهداف و کاربردهای» آن‌ها برمی‌گردد. داستان‌پردازی و خلق کاراکتر از واجبات انیمیشن به شمار می‌رود؛ یعنی انیمیشن بدون داستان و شخصیت هیچ معنایی ندارد و عملنا ساخت آن غیرممکن است. گفتیم انیمیشن بهترین انتخاب برای ویدئوهای طولانی و داستان‌محور مانند فیلم و سریال است. از سوی دیگر سرعت تولید موشن گرافیک برخلاف انیمیشن، بسیار بالا است و برای انتقال پیام‌های ساده در شبکه‌های اجتماعی انتخاب خوبی است. 

روی‌هم‌رفته تصمیم‌گیری نهایی با شما است! انتخاب بین انیمیشن و موشن گرافیک به احتیاجات و مخاطبین شما بستگی دارد. اگر هدف ایجاد ارتباط عاطفی عمیق و انتقال پیام‌های مفهومی با مضمون خاص است، حتما انیمیشن را انتخاب کنید. اما فراموش نکنید که این روش زمان‌بر و پرهزینه است؛ حتی ممکن است تولید انیمیشن سال‌ها طول بکشد، اما اثری که بر مخاطب می‌گذارد نیز طولانی‌مدت است. در حالی که موشن گرافیک کوتاه بوده و برای انتقال پیام‌های ساده در سریع‌ترین زمان ممکن مناسب است. دقت کنید انتخاب بین این دو گزینه اگر بر اساس سلیقه و ترجیحات شخصی باشد، بدون شک محکوم به شکست است.