عکاسی صنعتی با موبایل

آموزش کامل عکاسی صنعتی با موبایل: از شروع تا حرفه‌ای شدن

اگر به‌دنبال روشی کارآمد و مقرون‌به‌صرفه برای عکاسی حرفه‌ای از محصولات و محیط‌های صنعتی هستید، «عکاسی صنعتی با موبایل» را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در حال حاضر دوربین‌تلفن‌های هوشمند به‌اندازه‌ای پیشرفت کرده‌اند که در کنار تجهیزات جانبی عکاسی، پاسخگوی نیاز عکاسان باشند. بدین معنی که با تجهیزات جانبی نظیر سه‌پایه، رفلکتور و لایت‌باکس می‌توان عکس‌های با کیفیت گرفت؛ به‌گونه‌ای که با تصاویر دوربین‌های حرفه‌ای تفاوتی نداشته باشد. در این مقاله تکنیک‌های طلایی عکاسی صنعتی بررسی می‌شود تا راهنمایی باشد برای علاقه‌مندان حوزه عکاسی. در صورت بروز اشتباه نیز جای نگرانی نیست؛ چرا که می‌توان با اپلیکیشن‌های ویرایش عکس، تصاویر را به‌راحتی و به بهترین شکل ممکن ویرایش کرد.

چرا عکاسی صنعتی با موبایل؟ 

به نظر شما چرا عکاسی صنعتی با موبایل در کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک به‌سرعت محبوب شده است؟! تا چند سال پیش برای عکاسی صنعتی فقط از دوربین‌های بزرگ و گران‌قیمت استفاده می‌شد، در حالی که امروزه موبایل‌های هوشمند، عکاسی حرفه‌ای را تسهیل کرده‌اند.

در پاسخ به سوالی که مطرح شد شاید بتوان گفت دلیل این محبوبیت، سادگی و راحتیِ عکاسی با موبایل است. چرا راحتی؟! چون دیگر احتیاجی به حمل تجهیزات سنگین نیست و با گوشی هوشمند همیشه شرایط عکاسی فراهم است؛ به‌علاوه استفاده از تلفن همراه در عکاسی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر است. نورپردازی و تنظیمات موبایل هم همیشه ممکن و در دسترس است؛ فقط کافی است کمی اطلاعات و دانش اولیه از عکاسی با دوربین موبایل داشته باشید که در این مقاله یاد خواهید گرفت.

موبایل‌های امروزی مجهز به لنزهای با کیفیت هستند، علاوه بر این قابلیت و امکانات پیشرفته‌ای به کاربران خود ارائه می‌دهند تا عکس‌های حرفه‌ای و باکیفیت بگیرند؛ مانند تنظیمات دستی شاتر و دیافراگم، کنترل ISO و وایت بالانس. حتی بعد از عکاسی احتیاجی به انتقال تصاویر به کامپیوتر و ویرایش نیست؛ نرم‌افزارهای ویرایش عکس موبایل، ادیت را نیز برای عکاسان آسان کرده‌اند.

اگر نمی‌دانید عکاسی صنعتی چیست، روی لینک نارنجی کلیک کرده و مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

عکاسی صنعتی توسط آنی بین

عکاسی از محیط صنعتی توسط تیم عکاسی آنی بین

آموزش گام‌به‌گام عکاسی صنعتی با موبایل 

در این بخش نکات مهم و ضروری، قدم‌به‌قدم توضیح داده می‌شود:

  • انتخاب موبایل مناسب: اولین قدم انتخاب یک موبایل مناسب است؛ چرا که برند و مدل موبایل تاثیر زیادی بر کیفیت تصویر دارد. داشتن دوربین با کیفیت، قابلیت تنظیمات دستی و تنوع در لنز از ویژگی‌های بهترین گوشی برای عکاسی صنعتی است. مدل‌های جدید آیفون و سامسونگ و حتی شیائومی، ناتینگ فون و برندهای چینی دیگر، به‌دلیل کیفیت بالای دوربین‌ و امکانات پیشرفته‌ای که ارائه می‌دهند، جز انتخاب‌های ایده‌آل محسوب می‌شوند. 

 

  • انجام تنظیمات: بعد از انتخاب و خرید موبایل، نوبت‌ به تنظیمات دوربین موبایل می‌رسد؛ از جمله انتخاب رزولوشن مناسب برای ثبت جزئیات بیشتر یا  فعال‌سازی HDR به‌منظور افزایش کیفیت تصویر در نورهای مختلف. برای گرفتن عکس‌های با کیفیت باید با تنظیمات دوربین موبایل آشنا باشید. یکی از این تنظیمات مهم، ISO در موبایل است که میزان حساسیت سنسور دوربین به نور را تنظیم می‌کند. در محیط‌های کم نور، افزایش ISO به روشن‌تر شدن تصویر کمک می‌کند، اما افزایش بیش از حد ISO ممکن است باعث ایجاد نویز در تصویر شود. شاتر نیز یکی دیگر از تنظیمات دوربین است که سرعت عکس‌برداری را کنترل می‌تنظیمات موبایل برای عکاسی هر چه بهترکند. سرعت شاتر روی ثبت دقیق‌تر جزئیات، تصویر اصطلاحا شارپ و بدون لرزش تاثیر دارد. و در آخر وایت بالانس نیز برای تنظیم رنگ، متناسب با نور محیط به‌کار می‌رود. اگر وایت بالانس تنظیم شود، نتیجه طبیعی‌تر و واقعی‌تر می‌شود؛ به‌ویژه در محیط‌هایی که با نور مصنوعی یا ترکیب چند منبع نور مختلف، نورپردازی  شده است.
  • نورپردازی: نورپردازی در عکاسی صنعتی یکی از مهم‌ترین عواملی است که احتیاج به توجه ویژه‌ای دارد. بدون نور مناسب، حتی بهترین دوربین با بهترین تنظیمات هم فایده‌ای ندارد. بهترین منبع نور در عکاسی صنعتی،  نور طبیعی است؛ چون هم جزئیات عکس بیشتر مشخص می‌شود و هم طبیعی‌تر به‌نظر می‌رسد. اما در صورتی که نور طبیعی وجود ندارد یا کافی نیست، از تجهیزات نورپردازی مانند لایت‌باکس یا رفلکتور استفاده کنید تا روی سوژه، سایه‌ ناخواسته ایجاد نشود و نور آن یکنواخت و به‌اندازه باشد.

 

  • پس‌زمینه: اگر پس‌زمینه به‌درستی انتخاب شود، جذابیت و کیفیت تصویر نیز به‌طبع بیشتر می‌شود؛ پس‌زمینه اگه ساده باشد، توجه بیننده به سمت سوژه سوق داده می‌شود و عوامل حواس‌پرتی را نیز کم می‌کند؛ توصیه می‌شود از رنگ سفید یا رنگ‌های روشن و طبیعی استفاده کنید.

 

  • چیدمان: چیدمان نیز به‌اندازه پس‌زمینه اهمیت دارد. سوژه‌ها را به‌گونه‌ای بچینید که ترکیب‌بندی یا کمپوزیسیون تصویر اصطلاحا بالانس داشته باشد؛ به‌عنوان مثال در عکاسی از محصولات کوچک، از قانون یک‌سوم یا زاویه دوربین مناسب استفاده کنید تا تصویر، حرفه‌ای و جذاب شود.

 

  • انتخاب لنز: در نهایت انتخاب درستِ لنز موبایل یکی دیگر از مواردی است که روی بهبود کیفیت تصویر تاثیر قابل‌توجهی دارد؛ باید انواع لنز را بشناسید و با توجه به موقعیت‌های مختلف از لنز مناسب استفاده کنید؛ مثلا لنزهای اضافی مانند لنز ماکرو برای عکاسی از جزئیات کوچک یا لنز واید برای گرفتن تصاویر از فضای بزرگ مناسب هستند و نتیجه همانند دوربین‌های حرفه‌ای خواهد شد. برای این منظور اگر موبایل شمتا چندین لنز داشته باشد که کارتان خیلی راحت تر می شود و در غیر این صورت می‌توانید از لنزهای مخصوص موبایل نیز استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود برای آشنایی بیشتر با نکات و ترفندهای عکاسی با موبایل، ویدئو زیر را تماشا کنید

 

 تکنیک‌های پیشرفته عکاسی صنعتی با موبایل

  • عکاسی در نورهای مختلف: یکی از سختی‌های عکس‌برداری، عکاسی در نور کم است؛ شاید چنین تصور شود که عکاسی در نور کم ممکن نیست، اما با تکنیک و تجهیزات عکاسی می‌توان کمبود نور را جبران کرد. در محیط کم‌نور از رفلکتور برای هدایت نور به سمت سوژه استفاده می‌شود؛ به‌علاوه سایه‌های ناخواسته  روی سوژه را کم می‌کند. برعکس برای ایجاد تعادل نور در محیطی که شدت نور زیاد است، از نورگیرهای قابل تنظیم و تنظیمات دستی موبایل برای کنترل نور استفاده می‌شود.

 

  • عکاسی از جزئیات و نمای نزدیک (Close-up): عکاسی ماکرو یا عکاسی کلوزآپ به‌معنای ثبت جزئیات سوژه است که همین جزئیات می‌تواند توجه‌ها را جلب کند. در عکاسی کلوزآپ باید به موبایل، لنز ماکرو وصل کنید؛ دقت کنید در این نوع عکاسی، نورپردازی و زاویه دوربین حائز اهمیت است. برای بُعد و عمق دادن به کار، می‌توانید از نورهای جانبی استفاده کنید.

 

  • ویرایش تصویر با موبایل: بعد از عکاسی، برای بهبود کیفیت تصاویر از نرم‌افزارهای ویرایش عکس در موبایل استفاده می‌شود تا مشکلات نورپردازی از جمله روشنایی، کنتراست، رنگ و همینطور ترکیب‌بندی رفع شود. اسنپ‌سید (Snapseed)، ادوبی لایت‌روم (Adobe Lightroom) و VSCO نرم‌افزارهای ویرایش تصویر در موبایل هستند که تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت عکس دارند. مثلا اگر در نور کم عکاسی شده باشد و عکس نویز داشته باشد، با ابزارهای کاهش نویز می‌توان کیفیت عکس را تا حدی بالا برد؛ یا برای حذف جزئیات ناخواسته می‌توان از ابزارهای مخصوص آن استفاده کرد تا نتیجه بی‌نقص و حرفه‌ای شود. از مزیت‌های دیگر اپلیکیشن‌های ویرایش عکس، امکان تنظیمات دستی است؛ یعنی خودتان می‌توانید تنظیماتی مانند وایت بالانس، کنتراست و اشباع رنگ را تنظیم کنید تا تصویر نهایی کاملاً مطابق با احتیاجات و سلیقه شما باشد.

برای ویرایش بهتر با نرم افزارهای موبایل، توصیه می‌کنیم ویدئو آموزشی زیر را ببینید

 

اشتباهات رایج در عکاسی صنعتی با تلفن همراه

در عکاسی برخی اشتباهات کار را آماتور جلوه می‌دهند، حتی اگر از بهترین موبایل و تجهیزات استفاده شده باشد. در این بخش قصد داریم به سه اشتباه رایج بپردازیم و برای حل آن راهکار ارائه دهیم.

  • استفاده نابجا از زوم دیجیتال: زوم پیکسل‌های تصویر را بزرگ‌نمایی می‌کند که همین بزرگ‌نمایی باعث کاهش کیفیت تصویر و فوکوس نابجا می‌شود. وقتی هنگام عکس گرفتن، به‌جای نزدیک شدن به سوژه، زوم می‌کنیم، تصویر پُر از نویز، فاقد جزئیات لازم و عدم وضوح کافی می‌شود. راهکار این اشتباه رایج بسیار ساده است؛ به‌جای زوم به سوژه نزدیک شوید یا اگر با محدودیت فضا مواجه هستید، بدون زوم عکس‌ بگیرید و در مرحله ویرایش، تصویر را در اندازه دلخواه کراپ کنید؛ علاوه بر حفظ کیفیت، کنترل بیشتری بر زاویه دوربین و ترکیب‌بندی خواهید داشت. البته که موبایل های جدید دارای چندین لنز هستند که به شما زوم های اپتیکال ۲، ۳، ۵ و حتی ۱۰ ایکس می‌دهند. این گونه زوم کردن‌های اپتیکال روی کیفیت تصویر تاثیر منفی نمی‌گذارد.
  • استفاده نابجا از فلاش: فلاش موبایل حتی در محیط‌های کم‌نور نیز کمکی به بهبود کیفیت عکس نمی‌کند و کاملا نتیجه عکس می‌دهد. به‌جای فلاش، از نور طبیعی استفاده کنید. اگر نور طبیعی در دسترس نیست، از تجهیزات نورپردازی مانند لایت‌باکس یا نورهای LED استفاده کنید تا نورپردازی سوژه یکنواخت و حرفه‌ای باشد.
  • عدم توجه به پس‌زمینه: پس‌زمینه یا بک‌دراپ نقش مهمی در کیفیت نهایی عکس دارد؛ پس‌زمینه اگر شلوغ باشد، باعث حواس‌پرتی می‌شود. پس‌زمینه ساده و تک‌رنگ جز بهترین انتخاب‌هاست؛ زیرا نگاه‌ها را به سمت سوژه هدایت می‌کند. در نتیجه رنگ سفید یا رنگ‌های خنثی مانند خاکستری برای پس‌زمینه ایده‌آل‌ هستند.

معرفی ابزارها و تجهیزات تکمیلی 

  • سه‌پایه موبایل: یکی از تجهیزات ضروری در عکاس صنعتی، سه‌پایه موبایل است؛ زیرا کوچک‌ترین لرزش دوربین، وضوح تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، با سه‌پایه‌، زاویه دوربین در هر بار عکاسی قابل‌تنظیم بوده و ترکیب‌بندی عکس بهتر و حرفه‌ای‌تر می‌شود. استفاده از تایمر دوربین هم جلوی لرزش‌های ناشی از لمس موبایل هنگام عکس‌برداری را می‌گیرد.
  • رفلکتور نور: گاهی حتی بهترین دوربین‌ها هم در نور نامناسب، جوابگو نیستند و برای دستیابی به نتیجه قابل‌قبول و حرفه‌ای تجهیزات جانبی لازم می‌شود؛ مانند رفلکتور نور که نور را به نواحی تاریک سوژه بازتاب داده تا نورِ تصویر، یکنواخت‌تر و حرفه‌ای‌تر شود. این ابزار در عکاسی محصول با موبایل یا حتی در عکاسی از محیط‌های بزرگ‌تر نیز کاربردی است.
  • لایت‌باکس: یکی دیگر از ابزارهای ضروری برای عکاسی صنعتی با موبایل، لایت‌باکس است؛ به‌ویژه زمانی که سوژه، محصولات کوچک بوده و ثبت جزئیات این محصولات اهمیت زیادی دارد. لایت‌باکس یک جعبه نورپردازی است که نور را به‌طور یکنواخت در تمام جهات پخش می‌کند تا جزئیات سوژه، دقیق و رنگ‌های واقعی آن به وضوح نمایش داده شوند. 

لوازم جانبی برای عکاسی صنعتی با گوشی

 

آیا موبایل می‌تواند جایگزین دوربین‌های حرفه‌ای شود؟ 

هنوز هم بسیاری از عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از دوربین‌های DSLR و یا بدون آینه استفاده کنند؛ سنسور این دوربین‌ها بزرگ‌تر بوده و چون قابلیت‌های بیشتری در نورپردازی و عمق میدان دارند، تصاویر با کیفیت‌تری نیز ارائه می‌دهند. با این اوصاف نمی‌توان با اطمینان گفت که موبایل‌های هوشمند امکان رقابت با دوربین‌های حرفه‌ای را ندارند. عکاسی تبلیغاتی و عکاسی محصول با موبایل به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و بسیاری از برندها از این روش، برای تولید محتوای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. عکاسی با گوشی هم هزینه را کاهش می‌دهد، هم انعطاف و سرعت کار بیشتر می‌شود.

حال قصد داریم به سوالی پاسخ دهیم که احتمالا برای خوانندگان مقاله پیش آمده است: «عکاسی صنعتی با موبایل در چه شرایطی به‌کار می‌رود؟» عکاسی از محصولات کوچک برای برندهای نوپا با بودجه کم؛ برندهای کوچک و حتی متوسط که بودجه کافی برای استخدام تیم حرفه‌ای ندارند، برای تولید محتوای سایت یا شبکه‌های اجتماعی. به‌عنوان مثال شرکت‌های تولیدی برای تولید محتوای با کیفیت فقط به تجهیزات عکاسی موبایل مانند سه‌پایه و رفلکتور احتیاج دارند تا در بازار رقابتی دیده شود؛ برای عکاسی در فضای بسته هم داشتن لایت‌باکس کفایت می‌کند.

توصیه‌هایی برای تازه‌کاران

برای ورود به این حرفه، یعنی لازم نیست تجهیزات گران‌قیمت داشته باشید یا از ابتدا حرفه‌ای باشید. فقط کافی است شروع کنید؛ هیچ فرد موفقی در ابتدای راه حرفه‌ای و موفق نبوده، شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید. توصیه می‌شود با عکاسی از محصولات کوچک یا محیط‌های ساده شروع کنید و از نکات این مقاله حداکثر استفاده را بکنید. اپلیکیشن‌های ویرایش عکس نیز فراموش نشود! به یاد داشته باشید عکاسی صنعتی با موبایل روشی اقتصادی و در دسترس برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ است و فقط با رعایت و به‌کارگیری نکات گفته‌شده، می‌توان عکس‌های حرفه‌ای گرفت.