ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات

ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات: از ایده تا اجرا

اگر به دنبال ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات هستید، این مقاله راهنمای کاملی برای شماست. اینشات یک نرم‌افزار ویرایش ویدیو با امکانات پیشرفته است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به تخصص فنی، ویدیوهای حرفه‌ای و جذابی بسازید. از تنظیم سایز و فرمت مناسب برای شبکه‌های اجتماعی تا اضافه کردن موسیقی، متن و افکت‌های ویژه، اینشات تمامی ابزارهای لازم را در اختیار شما قرار می‌دهد. اینشات به شما این امکان را می‌دهد که با خلاقیت و سادگی، تیزرهایی بسازید که توجه مخاطبان را جلب کرده و پیام کسب‌وکار شما را به‌طور مؤثری منتقل کنند. در این مقاله نکات مهم و ترفندهای برنامه اینشات معرفی خواهد شد تا از اشتباهات مرسوم در ویرایش و تدوین ویدئو جلوگیری شود.توصیه می‌شود افرادی که صاحب کسب‌وکار کوچک و حتی بزرگ هستند، کار با اینشات را یاد بگیرند تا بتوانند حرفه‌ای تبلیغ کنند.

 آشنایی به اپلیکیشن اینشات

امروزه ویدئوی تبلیغاتی از موثرترین روش‌های بازاریابی دیجیتال است. فضای دیجیتال مملو از محتواهای متنوع شده که رقابت را برای کسب‌وکارها بیش از پیش  سخت‌تر کرده است. بنابراین در حال حاضر اکثر کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی دنبال روش‌‌های متمایز برای جذب مخاطب هستند؛ نظیر ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات. اما چرا اینشات؟؛ آن هم با وجود تنوع گسترده در نرم‌افزارهای تدوین! اپلیکیشن اینشات در عین سادگی و کاربری آسان، برای ویرایش و تدوین حرفه‌ای ویدئو استفاده می‌شود و همه کاربرها با هر سطح از دانش فنی می‌توانند با این برنامه تولید محتوا کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با آموزش ساخت کلیپ با اینشات و همچنین چگونگی استفاده از این ابزار برای تولید محتوای تبلیغاتی آشنا کنیم.

اینشات چیست؟

اینشات یکی از برنامه‌های ویرایش ویدئو است که برای کاربران اندروید و IOS طراحی شده است. با رابط کاربری ساده و به‌کارگیری ابزارهای قدرتمند اینشات، می‌توان خیلی سریع و راحت کلیپ‌های تبلیغاتی و ویدئوهای حرفه‌ای ساخت. قابلیت‌های برنامه‌ اینشات از جمله برش ویدیو، ادغام کلیپ‌، افزودن متن و افکت‌های صوتی و تصویری و همینطور تنظیم نسبت ابعاد ویدئو این امکان را برای کاربرها فراهم می‌کند با هزینه بسیار کم تیزرهای خلاقانه و جذاب بسازند.

این نرم افزار قابلیت‌های متنوعی دارد و هر کسی با هر سطحی از دانش تخصصی و فنی می‌تواند با کمی صبر‌ و حوصله، تلاش و خلاقیت، تیزرهای حرفه‌ای بسازد؛ و یکی از دلایل محبوبیت اینشات در میان تولیدکنندگان محتوا همین است. حتی افرادی که تجربه کمی در حوزه تدوین و ویرایش دارند هم می‌توانند با اینشات ویدئوهای با کیفیت تولید کنند.  برای ساخت ویدئوهای تبلیغاتی با کمترین هزینه و کمترین زمان ممکن، توصیه می‌شود از قابلیت ادیت فیلم با اینشات استفاده کنید؛ یعنی تدوین فیلم  با تکنیک‌های ویرایش ویدئو که فقط به کمی صبر و حوصله و خلاقیت احتیاج دارد.

اینشات برای تدوین‌گرهایی که دنبال ساخت کلیپ با موبایل هستند، انتخاب بسیار خوب و ایده‌آل محسوب می‌شود. در این بخش به چند تا از کاربردهای اینشات اشاره می‌شود:

  • ویرایش کلیپ‌های اینستاگرام 
  • ساخت ویدئوهای تبلیغاتی خلاقانه

آموزش ساخت کلیپ تبلیغاتی با اینشات

چطوری با اینشات تیزر تبلیغاتی بسازیم؟

۱) نصب و راه‌اندازی اینشات: اولین قدم دانلود و نصب این برنامه از گوگل پلی یا اپ استور است. این اپلیکیشن در دو نسخه رایگان و پریمیوم ارائه می‌شود که نسخه رایگان نیز امکانات زیادی دارد. اما اگر نسخه رایگان احتیاجات شما را برطرف نمی‌کند، نسخه پریمیوم را تهیه کنید.

۲)  وارد کردن ویدئو و تصاویر در اینشات: گام بعدی برای ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات این است که ویدئو و تصویرهای موردنظر را به پروژه اضافه کنیم که مراحل آن بسیار ساده است: انتخاب ویدئو از گالری و تغییر ترتیب ویدئوها طبق سلیقه و اولویت. پس از اینکه ویدیوها و تصاویر موردنظر خود را انتخاب کردید، نوبت به ترتیب‌دهی و مدیریت کلیپ‌ها می‌رسد. در اینشات، کلیپ‌ها به ترتیب اضافه شدن در خط زمان (timeline) قرار می‌گیرند. اما شما می‌توانید به راحتی ترتیب آنها را تغییر دهید تا ویدیو به بهترین شکل ممکن داستان خود را روایت کند.

تنظیمات اینشات

۳) ویرایش ویدئو: در اینشات، سه ابزار اصلی برای ویرایش ویدیو وجود دارد که به‌طور خلاصه بررسی خواهند شد:

  • Trim (برش ویدیو): برای حذف بخش‌های اضافی یا غیرضروری از ویدئو
  • Split (تقسیم‌بندی ویدیو): برای تقسیم یک ویدئو به چند بخش جداگانه 
  • Merge (ادغام چندین کلیپ‌): برای ادغام چندین کلیپ

ویرایش ویدئو در اینشات فقط به سه تا ابزار تریم، اسپلیت و مرج محدود نمی‌شود. یکی از موارد مهم تنظیم سایز و نسبت ابعاد ویدیو است. چرا؟ چون باید توانایی این را داشته باشیم، سایز و ابعاد ویدئو را متناسب با پلتفرم مورد نظر تنظیم کنیم. مثلا نسبت ابعاد ویدئو برای اینستاگرام با با یوتیوب تفاوت دارد. برای تنظیم سایز ویدئو از ابزار Canvas در برنامه اینشات استفاده می‌کنیم و متناسب با پلتفرم موردنظر باید یکی از این موارد انتخاب شود:

  • سایز 1:1 برای پست اینستاگرام
  • سایز 4:5 برای استوری اینستاگرام
  • سایز 9:16 برای تیک‌تاک
  • سایز 16:9 برای یوتیوب

نکته مهم دیگر قابلیت Pinch to Zoom است که برای کوچک و بزرگ کردن ویدئو به‌کار می‌رود. علاوه‌ بر تمام مواردی که گفته شد، در برنامه اینشات نیز مانند اکثر برنامه‌های ویرایش و تدوین امکان تنظیم پس‌زمینه یا بک‌گراند ویدئو وجود دارد. فرض کنید بعد از تغییر سایز ویدئو، اطراف آن خالی یا سفید شود، قبل از share یا به‌اشتراک‌گذاری بهتر است با اضافه کردن پس‌زمینه رنگی یا بلور این مشکل را حل کنید؛ با این کار هم نتیجه نهایی قشنگ‌تر و هم حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌آید.

برای اینکه بهتر یاد بگیرید چه طور با اینشات کار کنید، پیشنهاد می‌کنیم ویدئو زیر را تماشا کنید

 

ویرایش حرفه‌ای

تا این بخش از مقاله، ویرایش‌ مقدماتی و ابتدایی در اینشات توضیح داده شد. در این بخش قصد داریم یاد بگیریم چطور حرفه‌ای‌تر کار کنیم. در این بخش قصد داریم توضیح کوتاهی در‌خصوص موارد زیر ارائه بدهیم:

  • افزودن موسیقی و صدای پس‌زمینه: اضافه کردن موسیقی و صدای پس‌زمینه، تاثیر قابل‌توجهی بر جذب مخاطب می‌گذارد و پیام تبلیغاتی بهتر منتقل می‌شود.
  • افزودن متن و جلوه‌های ویژه: یکی دیگر از راه‌های جلب توجه مخاطب و ارتقاء کیفیت تیزر تبلیغاتی، افزودن متن و جلوه‌های ویژه است.

چطور موسیقی یا صدای پس‌زمینه را اضافه کنیم؟ 

برای اضافه کردن موسیقی به ویدئو باید وارد محیط ویرایش ویدئو در اینشات شوید. سپس از نوار ابزار پایین صفحه، گزینه Music را انتخاب کنید؛ حالا موسیقی پس‌زمینه یا افکت‌های صوتی مورد علاقه خود را به تیزر اضافه کنید. کتابخانه موسیقی اینشات نیز موسیقی‌های رایگان و متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد. یا اگر موسیقی خاصی در ذهن دارید، می‌توانید از فایل‌های موسیقی ذخیره‌شده در دستگاه خود استفاده کنید. 

بعد از افزودن موسیقی، نوبت به تنظیمات صدا می‌رسد؛ در این مرحله صدا با ویدئو همگام یا اصطلاحا سینک می‌شود. تنظیمات صدا به ترجیحات شما بستگی دارد؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید هم صدای اصلی ویدئو و هم موسیقی پس‌زمینه شنیده شود، برای تنظیم بلندی صدا باید از گزینه Volume استفاده کنید.

یکی از ویژگی‌های مهم اینشات همگام‌سازی صدا با ویدئو است؛ یعنی تطابق نقاط اوج موسیقی با لحظات مهم ویدئو. اضافه کردن صدای پس‌زمینه به ویدئو یکی از بهترین روش‌های ساخت ویدئوی تبلیغاتی است؛ چرا که منجر به شکل‌گیری ارتباط عاطفی با مخاطب می‌شود.  

حالا می‌رسیم به اضافه کردن متن به ویدئو که برای انتقال پیام ضروری است. برای افزودن متن با ابزار Text متن مورد نظرتان را به ویدئو اضافه کنید. وقتی روی گزینه Text کلیک می‌کنید، یک پنجره‌ باز می‌شود؛ متن را در این پنجره تایپ کنید. سپس فونت، رنگ و موقعیت متن را به‌دلخواه تغییر دهید. انتخاب فونت مناسب، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های طراحی متن است؛ چون فونت هم باید جذاب و هم خوانا باشد. سعی کنید رنگ متن هم خوانا  باشد و با پس‌زمینه ویدئو کنتراست کافی داشته باشد؛ در غیر این صورت متن و پیام برند به‌خوبی دیده نمی‌شود و عملنا تمام زحماتی که کشیده‌اید بیهوده و بی‌فایده خواهد بود. علاوه بر این موقعیت متن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که هم خوانا باشد هم در جای مناسب کادر قرار گیرد.

افزودن موسیقی

افزودن افکت‌ برای جذاب‌تر شدن تیزر

یک محتوای ساده با افکت درست، حرفه‌ای‌تر به‌نظر می‌رسد. منظور از افکت‌های ویژه در اینشات، انواع فیلتر، ترنزیشن‌ و انیمیشن‌ است. برای اضافه کردن افکت‌های ویژه به ویدئو، ابتدا روی کلیپ مورد نظر در تایم‌لاین (timeline) کلیک کنید. سپس از نوار ابزار پایین صفحه، گزینه Effects یا Filters را انتخاب کنید. مجموعه‌ای از افکت‌های مختلف نمایش داده می‌شود؛ به‌دلخواه یکی را افکت‌ها را انتخاب و اعمال کنید. حتی می‌توانید بین صحنه‌ها هم ترنزیشن اضافه کنید؛ یا به متن انیمیشن بدهید تا متن جذاب‌تر و گیراتر شود. 

افزودن افکت

بهینه‌سازی تیزر برای شبکه‌های اجتماعی

تنظیمات و خروجی گرفتن 

هر شبکه‌ اجتماعی برای انتشار ویدئو استانداردهای منحصربه‌خود را دارد. یکی از چالش‌های ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات، بهینه‌سازی ویدئو متناسب با پلتفرم انتشار ویدئو است. در این بخش به بررسی موارد زیر می‌پردازیم:

  • نحوه انتخاب رزولوشن: بهینه‌سازی و کیفیت بالا در تولید محتوای ویدئویی اهمیت بسیاری دارد. نکته‌ای که هنگام خروجی گرفتن ویدئو باید در نظر داشت، انتخاب رزولوشن مناسب از میان کیفیت‌های ۴۸۰p، ۷۲۰p، و ۱۰۸۰p است. این انتخاب به شما و پلتفرم انتشار ویدئو تبلیغاتی شما بستگی دارد. به‌عنوان مثال، نسبت ابعاد ۱:۱ یا ۴:۵ و رزولوشن ۷۲۰p برای اینستاگرام بهترین انتخاب است. برای یوتیوب به‌ترتیب ابعاد ۱۶:۹ و رزولوشن ۱۰۸۰p پیشنهاد می‌شود. همینطور توصیه می‌شود برای اکثر ویدئوهای فیسبوک، نسبت ۱۶:۹ و رزولوشن ۷۲۰p را انتخاب کنید تا از مشکلاتی مانند کشیده شدن یا بریدگی ویدئو جلوگیری شود و تیزر تبلیغاتی با بهترین کیفیت ممکن نمایش داده شود. 

در یوتیوب، استاندارد نسبت ابعاد ویدیو ۱۶:۹ است. این نسبت، ویدئو را به‌طور کامل و بدون حاشیه در صفحه نمایش یوتیوب قرار می‌دهد. بنابراین هنگامی که در حال ویرایش ویدئو با اینشات هستید، دقت کنید حتما نسبت ابعاد ویدئو روی ۱۶:۹ تنظیم شده باشد. رزولوشن پیشنهادی برای ویدیوهای یوتیوب ۱۰۸۰p است که به‌نام Full HD نیز شناخته می‌شود. البته اگر ویدئوی شما با کیفیت بالاتری ضبط شده باشد، می‌توانید ویدئو را با رزولوشن 4K نیز ذخیره کنید. با این حال 1080p برای اکثر ویدئوهای تبلیغاتی کفایت می‌کند و از نظر حجم فایل نیز بهینه‌تر است.

  • انتخاب فرمت ویدئو برای گرفتن خروجی: یوتیوب از فرمت‌های ویدئویی مختلفی پشتیبانی می‌کند، اما همیشه پیشنهاد می‌شود، فرمت MP4 را انتخاب کنید. این فرمت هم حجم و هم کیفیت خوبی از فایل ارائه می‌دهد و توسط یوتیوب نیز پشتیبانی می‌شود. برای کدک ویدئو، H.264 بهترین انتخاب است؛ با این کدک می‌توانید ویدئو را با حجم کمتر و کیفیت بیشتر ذخیره کنید. پیش‌فرض اینشات نیز همین کدک است؛ اما هنگام خروجی گرفتن، دقت کنید حتما همین کدک انتخاب شده باشد.

ذخیره ویدئو بدون واترمارک

یکی از دغدغه‌های کاربران هنگام خروجی گرفتن ویدئو، وجود واترمارک اینشات بر روی ویدئو است. اگرچه اینشات رایگان بوده و طبیعی است که در نسخه رایگان آن واترمارک باشد؛ اما با چند ترفند ساده می‌توان این واترمارک را حذف کرد. بعد از پایان ویرایش و انتخاب تنظیمات خروجی، گزینه‌ای برای حذف واترمارک پیشنهاد می‌شود. بدین صورت که در صورت تماشای یک ویدئوی تبلیغاتی کوتاه، اینشات واترمارک را رایگان از ویدئوی شما حذف می‌کند. اما اگر قصد دارید از تمامی امکانات اینشات بدون محدودیت استفاده کنید، بهتر است نسخه پرمیوم برنامه اینشات را خریداری کنید.

ترفندها و نکات حرفه‌ای برای ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات

۱) ترفندهای اینشات: ابزارهای اینشات در نگاه اول ساده به‌نظر می‌آیند، اما برای ساختن ویدئوهای خلاقانه و اصطلاحا چندلایه، ترفند و تکنیک‌هایی وجود دارد. تدوین‌گران حرفه‌ای و باتجربه از این ترفندهای پیشرفته و پنهان اینشات برای ساخت ویدئوهای جذاب و خلاقانه استفاده می‌کنند. به‌علاوه برنامه اینشات، ابزار قدرتمندی به‌نام PIP برگرفته از Picture-in-Picture دارد که امکان ساخت ویدئوهای چند لایه را به شما می‌دهد. این ویژگی، به‌خصوص برای ساخت ویدئوهای تبلیغاتی حرفه‌ای که نیاز به نمایش چندین زاویه یا صحنه هم‌زمان دارند، کاربرد بسیاری دارد. فرض کنید قصد دارید در ویدئوی تیز هم محصول و هم توضیحات مرتبط با محصول ارائه شود. با ابزار PIP، می‌توانید یک ویدئو از محصول در پس‌زمینه با بک‌گراند داشته باشید و در ویدئوی دیگر شخصی در حال ارائه توضیحات محصول باشد. برای این کار، در مرحله ویرایش ویدئو، گزینه PIP را انتخاب کنید، بعد ویدئوی دوم را وارد کنید. اندازه، موقعیت و شفافیت ویدئوی دوم قابلیت تنظیم دارد. 

تکنیک های پیشرفته اینشات

۲) اعمال فیلتر و افکت‌های حرفه‌ای: برنامه اینشات مجموعه‌ای از فیلتر و افکت‌های تصویری در اختیار کاربران خود قرار داده است. یکی دیگر از ترفندهای اینشات که تاثیر چشم‌گیری در افزایش کیفیت ویدئو دارد، به‌کارگیری درست و به‌جا از انواع فیلتر و افکت‌های حرفه‌ای است. مثلا برای ساخت کلیپ اینستاگرام با اینشات می‌توان با همین افکت‌ها تم رنگی خاصی به ویدئو دارد. افکت‌های اینشات، به افکت‌های بصری یا ویژوال (visual) محدود نمی‌شود، افکت حرکتی نیز تاثیر چشم‌گیری در جذب مخاطب دارد؛  افکت‌هایی مانند گلیچ یا افکت زوم.

برای اعمال این فیلترها و افکت‌ها، از نوار ابزار ویرایش ویدئو، گزینه Filters یا Effects را انتخاب کنید؛ سپس از میان گزینه‌های موجود، آنچه که با محتوای شما همخوانی دارد، انتخاب کنید و ویدئوی حرفه‌ای خود را بسازید.

۳) نکاتی برای اجتناب از اشتباهات رایج در ساخت تیزرهای تبلیغاتی

برای جلوگیری از اشتباهات رایج و بهبود کیفیت تیزر  همیشه در تمام مراحل ویرایش ویدئو این نکات را به ذهن بسپارید::

  1. بازبینی و بررسی مداوم: در هر مرحله از ویرایش، ویدئوی را بازبینی کنید تا مطمئن شوید تغییرات اعمال‌شده کیفیت ویدئو را کاهش نداده باشد.
  2. پیام؛ اولویت اصلی: هر افکت یا متنی که به ویدئو اضافه می‌کنید باید در خدمت پیام اصلی ویدئو باشد؛ دقت کنید که اولویت اصلی، انتقال پیام به مخاطب است.
  3. حفظ تعادل و سادگی: سادگی را حفظ کنید؛ یعنی ویدئو را با افکت‌های زیاد شلوغ نکنید؛ چرا که این کار نتیجه عکس می‌دهد.

با رعایت این نکات و اجتناب از اشتباهات رایج، تیزرهایی حرفه‌ای بسازید که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد و پیام شما را به بهترین شکل ممکن منتقل کند.

برای آشنایی با انواع تیزر تبلیغاتی، پیشنهاد می‌شود مقاله مربوط به آن را در آنی بین مطالعه کنید.

نتیجه‌گیری

در بازار رقابتی امروز هر روز برنامه‌ای جدید و روشی جدید برای جذب مخاطب و افزایش فروش عرضه می‌شود؛ بنابراین صاحبان کسب‌وکار همیشه باید به‌روز باشند تا بتوانند در این بازار رقابتی دوام بیاوردند. یکی از بهترین راه‌ها برای جذب مخاطب و متمایز شدن از رقبا، ساخت تیزر تبلیغاتی با اینشات است. یکی از نکات مثبت این برنامه سادگی آن بوده؛ یعنی بدون نیاز به تخصص فنی یا تجهیزات پیشرفته، همه می‌توانند ویدئوهای تبلیغاتی بسازند تا پیام خود را به مخاطب برسانند و آگاهی مخاطب از برند را افزایش دهند. اما مسئله مهم در این میان میزان خلاقیت استفاده شده هنگام ساخت تیزر تبلیغاتی است. با رعایت نکات و ترفندهای ارائه‌شده در این مقاله از اشتباهات رایج در ویرایش ویدئو اجتناب کنید و ویدئوهای حرفه‌ای و گیرا بسازید. دقت کنید تنظیمات سایز و ابعاد ویدئو، افکت‌های استفاده‌شده و کیفیت و رزولوشن ویدئو از جمله موارد مهمی است که حتما باید رعایت شوند تا ویدئوی تبلیغاتی شما به نتیجه‌ مدنظر دست پیدا کند.

به‌طور کلی همانطور که اشاره شد، کار با اینشات هزینه بسیار کمی دارد و راحت و سریع می‌توان تیزرهایی ساخت که با استانداردهای حرفه‌ای همخوانی داشته باشند و برند شما را طوری معرفی کنند که مخاطبان بیشتری سمت کسب‌وکار شما جذب شوند. تنها نکته مهم خلاق و صبور بودن هنگام ساخت تیزر تبلیغاتی و در کل هر نوع ویدئوی دیگری است. از خلاقیت‌تان استفاده کنید و صبور باشید تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنید..